abc cytologii

Jak odróżnisz żywy organizm? Na oko wydaje się to być oczywiste. Człowiek, pies, drzewo są żywe,  a kamienie, piasek – nie. Jednak jakie główne właściwości organizmów żywych odróżniają je od materii nieożywionej?

Cały ten dział pomoże nam w odpowiedzi na to pytanie.

1665 rok

Robert Hook siedzi wieczorem przy kominku…raczej przy mikroskopie… i nudząc się ( lub nie?) w każdym bądź razie pił wino ;] -zakorkowane wcześniej, zastanawia się co mógłby jeszcze zrobić by słuch po nim nigdy nie zaginął- mimo, że odkryć na swoim koncie miał już wiele, był on ambitnym człekiem.

Pił wino i bawił się… KORKIEM…

i tu się cała historia zaczyna. Zrobił przekrój poprzeczny, zrobił przekrój podłużny korka i prędko wsadził preparaty pod mikroskop(który wcześniej sam ulepszył -wspominałam, że zdolniak z niego był).

Co zobaczył? Komórki? Nie… tzn nie do końca.

Zobaczył pod mikroskopem siatkowate struktury, kwadraciki… które przypominały mu cele klasztorne(albo więzienne :D).  Jako, że mówił po łacinie wtem zawołał:  CELLULA!- co oznaczało komórka.

Te, widoczne pod mikroskopem struktury, to nie do końca były komórki. On zobaczył ściany komórkowe martwych komórek 🙂  Jednak to odkrycie zapoczątkowało ciekawość, co jest w środku tych ścian? Co one otaczają? Jak są zbudowane?

Jednak na te pytania odpowiadali już inni badacze. Robert Hook odkrył, że jest coś takiego jak komórka, co naprowadziło innych naukowców do badań nowopoznanej struktury.

Dzisiejsza definicja komórki mówi, że jest to najmniejsza jednostka funkcjonalna is trukturalna organizmów żywych. Czyli?

Czyli jest to najmniejszy fragment każdego żywego organizmu, który może sam spełniać podstawowe funkcje życiowe m.in.oddychanie, odżywianie, rozmnażanie.

Jak zbudowana jest komórka i jakie funkcje spełniają poszczególne jej organelle?- na to pytanie odpowiem Wam w następnych wpisach.