Naukowcy zbadają DNA dzieci sprzed 5 tys. lat

Dobrze zachowane pochówki ludzi z epoki miedzi odkryli archeolodzy w jaskini w Armenii – informuje serwis internetowy News Am. Znalezisko daje naukowcom unikalną szansę zbadania ewolucji ludzkiego kodu genetycznego.

Odkrycia dokonał zespół archeologów w jaskini Areni-1, położonej na terenie prowincji Wajoc Dzor w południowo-wschodniej części Armenii.

Zespół naukowców w skład, którego oprócz Ormian wchodzą archeolodzy z amerykańskiego Uniwersytetu Kalifornijskiego oraz Uniwersytetu Cork w Irlandii, odkrył w badanej jaskini gliniane groby zawierające szczątki osób dorosłych oraz dzieci. Pochodzą one z eneolitu – okresu przejściowego między epokami kamienia i brązu – zwanego też okresem miedzi, który mógł trwać od około 5000 do 3000 r. p.n.e.

Jak poinformował Borys Gasparjan, kierujący naukowcami z Armenii wchodzącymi w skład zespołu, odnalezione ciała dzieci znajdują się w stanie nienaruszonym, natomiast ciała osób dorosłych są rozczłonkowane. Jego zdaniem, znalezisko daje naukowcom unikalną szansę zbadania ewolucji ludzkiego kodu genetycznego poprzez analizę DNA próbek pobranych z odkrytych ciał dzieci.

Wśród artefaktów odnalezionych na stanowisku znajdują się unikalne eneolityczne barwne naczynia z namalowanym słońcem i postaciami zwierząt oraz naczynie do picia wykonane ze zwierzęcego rogu.

źródło: PAP