Ciekawe i ambitne zawody po kierunku Biologia & Chemia

1 4 188

Swoją karierę zawodową warto przemyśleć zanim podejmiemy decyzję o kierunku studiów. Jeśli nie jesteś orłem z żadnego z przedmiotów, warto iść za głosem intuicji. Z roku na rok przybywa osób, które na maturze wybierają chemię oraz biologię. Skąd płynie zainteresowanie tymi przedmiotami? Poniekąd z możliwości późniejszego zatrudnienia, kariery naukowej, zawodowej jakie daje ukończenie kierunków przyrodniczych. Największym powodzeniem cieszą się studia interdyscyplinarne, dzięki którym możemy rozwijać swoją wiedzę z zakresu biologii, chemii, fizyki, matematyki. Kompozycji kierunków studiów dokonujemy samodzielnie względem potrzeb. Nowe zawody jakie pojawiają się na rynku, pożądane specjalizacje zmierzają do potrzeby kształcenia interdyscyplinarnego. Współczesna fizyka nie rzadko zazębia się z matematyką i chemią zaś biologia z chemią i fizyką. Dynamiczny rozwój nauk takich jak:

• biotechnologia
  • bioinżynieria
  • technika żywienia
  • astronomia
  • optyka

sprawiają, iż trudno jest operować dotychczasowym podziałem na biologów, chemików czy fizyków, bowiem każdy z tych kierunków zawiera szereg informacji charakterystycznych dla specjalizacji zarówno chemików, biologów jak i fizyków. Rozgraniczenie tych nauk jest coraz trudniejsze. Dokładając do tego wcinającą się informatykę służącą poszczególnym dziedzinom nauki poprzez zapewnienie odpowiedniego oprogramowania analitycznego, narzędzi obserwacyjnych itp. bywa trudno o rozróżnienie. Tym bardziej nauki ścisłe i przyrodnicze wydają się ciekawe i ambitne, wymagające kreatywności, zdolności niestandardowego myślenia i wyjścia poza format.

Kim można zostać kończąc biologię, chemię?

Poza zawodem nauczyciela, który przychodzi nam jako pierwszy na myśl można być specjalistą w swej dziedzinie niemalże w każdej branży, firmie produkcyjnej, usługowej. Chemicy oraz analitycy, laboranci także o specjalizacji fizycznej, biologicznej znajdą zatrudnienie zarówno w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym, odzieżowym, petrochemicznym jak i w branżach ochrony środowiska itd. Rynek potrzebuje setki kontrolerów jakości, analityków, laborantów, testerów, inspektorów i wielu innych. Warto dodać iż całe mnóstwo specjalizacji tworzy się w dynamicznym tempie w wybranych dziedzinach. Jeszcze do niedawna nieznane zawody dziś dzielą się na kolejne specjalizacje.

Jedną z ciekawych specjalizacji chemicznych jest agrochemia. Chemia i rolnictwo przenikają się wzajemnie odkąd zaczęto stosować nawozy do uprawy roślin, z czasem sięgnięto nie tylko po środki intensyfikacja ale i ochrony roślin. Na rynku potrzebni są specjaliści zarówno w produkcji specyfików chemio pochodnych na potrzeby rolnictwa, nie tylko uprawy roślin ale i hodowli zwierząt, jak i handlowcy z tego obszaru. Kolejna specjalizacją jest bioinżynieria. Tworzenie nowych odmian roślin, krzyżówek zwierzęcych to nie tylko genetyka ale i bioinżynieria. W tej specjalizacji zawiera się również GMO. Specjaliści bioinżynierowie potrzebni są do kontroli bezpieczeństwa żywności wprowadzanego do obrotu jak również zabezpieczenia ekosystemu przed degradacją.  Ciekawym kierunkiem studiów podyplomowych oferowanych biologom i chemikom jest akwakultura. Kierunek ten uczy zarządzania ekosystemem wodnym, również w aspekcie ekonomicznym i prawnym. Interesującym kierunkiem jest behawiorystyka zwierząt, zwłaszcza w kontekście zwierząt domowych i ich potrzeb. Zawodowcy w tej dziedzinie przypominają psychologów zwierząt, pomagając w rozpoznawaniu ich nastrojów, dysfunkcji na podstawie zachowania i nawyków.

Wyodrębnieniu od bioinżynierii podlega biotechnologia, która przez laików bywa mylona z bioinżynierią zupełnie niesłusznie. Biotechnologia pozwala na zdobycie wykształcenia służącego głównie przemysłowi i produkcji masowej substancji chemicznych, urządzeń i maszyn wykorzystujących związki chemiczne pochodzenia biologicznego. Studiowane są tutaj komórki bakterii, grzybów, drożdży na potrzeby przemysłu żywieniowego, kosmetycznego, farmaceutycznego, alkoholowego itd. to jeden z najmodniejszych kierunków w naukach przyrodniczych XXI wieku. Tuż za nim plasuje się ochrona środowiska naturalnego z licznymi specjalizacjami takimi jak między innymi odnawialne źródła energii, ochrona ekosystemów wodnych , minimalizacja zanieczyszczenia powietrza i wiele innych. Wśród przyszłościowych kierunków wymienić warto gospodarkę odpadami selektywnymi oraz rekultywacje terenów zdegradowanych biologicznie. To niezwykle aktualne kierunki na czasie w kontekście dbałości od środowisko i odnowę planety.

Przeglądając ofertę uczelni wyższych jest w czym wybierać. Większość kierunków to kierunki stworzone  zmyślą o przemyśle i technologii jednak w dalszym ciągu popularne są klasyczne gałęzie nauki jak hipologia, zoologia, biomedycyna roślin, czy leśnictwo. Oczywiście ich program zmienia się wraz z możliwościami i potrzebami tychże branż, niemniej są one równie aktualne co mikrobiologia i badanie organizmów dotąd nieznanych.

Wśród rozwojowych dziedzin nauki znajduje się neurobiologia, która wpływa znacząco na medycynę i psychologię rzutując na nasze zdrowie psychiczne, fizyczne i funkcjonowanie w społeczeństwie XXI wieku. Zgłębianie tajników mózgu, sposobu jego rozwoju, uczenia się są niezmiernie istotną działalnością i wybitnie interesującą nauką. Jeśli wolisz zgłębianie wiedzy o świecie roślin kierunek filozofia roślin czy też filozofia przyrody winny być idealnym wyborem.

Jak z powyższego wynika wybór kierunku studiów do łatwych nie należy, bowiem jest ich bardzo wiele i to znacznie od siebie różniących się. Szerokie spektrum nauk jakie obejmuje biologia oraz chemia daje bardzo duże możliwości również rozwoju osobistego. Studia podyplomowe nie zawsze muszą dotyczyć pracy zawodowej. Coraz więcej osób podejmuje wyzwanie studiowania kierunków jakimi się pasjonuje prywatnie. Do takich kierunków należy rybactwo, farmerstwo czy ogrodnictwo. Oczywiście kierunki te otwierają szereg możliwości podjęcia pracy w charakterze ogrodnika, czy rybaka, jednak mogą też stanowić podwaliny wiedzy czysto hobbystycznej.

Warto pamiętać iż w nauki chemii i biologii wlicza się również zielarstwo, biomedycynę oraz weterynarię. To niecodzienne zawody, a jakże potrzebne. Moda na kształcenie informatyków, genetyków i bankowców sprawia, iż popyt na rzadziej spotykane profesje jest ogromny, co za tym idzie warto kształcić się w zawodach zgodnych ze swoim zainteresowaniem, powołaniem, nie zaś tych, które są reklamowane w mediach. Jednym z kierunków mocno promowanych jest dietetyka i żywienie człowieka. To profesja ważna na rynku, zwłaszcza przy obecnym wzroście świadomości wpływu żywienia, jego jakości na zdrowie organizmu. Zarządzanie żywieniem odnosi się w szczególności do placówek masowego żywienia jak stołówki szkolne, hotele, szpitale itp. Praca dla dietetyków znajduje się głównie za sprawą dużej ilości szkodliwych produktów żywieniowych na rynku, niezdrowych nawyków żywieniowych i związanych z nimi chorobami metabolicznymi.

Zmiany cywilizacyjne i globalizacja wpływa znacznie na rozwój nowych problemów i chorób cywilizacyjnych a wraz z nimi również profesji które mają za zadanie wspomóc przeciwdziałanie patologiom społecznym. Każdego dnia powstają nowe potrzeby na rynku, jak i rozwiązania. Badacze w swych pracach nie ustają. Naukowcy nie rzadko w zespołach interdyscyplinarnych i międzynarodowych opracowują nowoczesne metody pozyskiwania różnorodnych substancji, leków, odczynników. Praca naukowa również jest niezmiernie ciekawa. Poszukiwanie nowych odkryć, obserwowanie zjawisk dotąd nieuchwytnych, niewidocznych dla przeciętnego człowieka może zafascynować nie jednego zatwardziałego teoretyka. Niezależnie od tego czy wybierzesz chemię, fizykę, czy biologię w trakcie studiów, po ich zakończeniu możesz podążać dalej wybierając węższe specjalizacje, czy też studia doktoranckie. Być może kierunek, w jakim poczujesz się pewnie jeszcze nie powstał, a być może to Ty go zapoczątkujesz?

Autor: Preply.com, platforma oferująca korepetycje m.in. z biologii zarówno online jak i offline. Więcej na stronie: http://preply.com/pl/wroclaw/korepetycje-z-biologia (przykładowe korepetycje z biologii we Wrocławiu). Poza biologią w Preply można uczyć się innych przedmiotów ścisłych.

CZY TEN ARTYKUŁ OKAZAŁ SIĘ POMOCNY? MASZ DODATKOWE SUGESTIE ALBO PYTANIA? NAPISZ DO NAS! A MOŻE CHCESZ TEŻ O CZYMŚ NAPISAĆ I OPUBLIKOWAĆ? DOŁĄCZ DO NAS! REDAKCJA@BIOMIST.PL

1 Komentarz
tomek98

ciekawe kierunki, muszę je rozważyć, bo za rok będę składać papiery na uczelnie. póki co mam upatrzony kierunek fizjoterapia na Wyższej Szkole Mazowieckiej, ale każda alternatywa jest dobra do przemyślenia.