Egzamin pomaturalny z biologii Oświaty.
Na grupie osób będących maturzystami piszącymi egzamin maturalny z biologii na poziomie rozszerzonym dokonano przeprowadzenia badań statystycznych. Maturzyści opiniowali aktualną pracę CKE oraz przepisy dotyczące przeprowadzenia sesji maturalnej oraz termin podania wyników i statystyki maturalnej do opinii publicznej. Ponadto abiturienci byli pytani o ich odczucia na temat systemu oświaty w Polsce oraz oceniali wkład pracy ich nauczycieli w przygotowanie ich do egzaminu dojrzałości. Poniżej zaprezentowane są wyniki z przeprowadzonych badań z ich krótkim komentarzem. Chcesz poznać opinię maturzystów w kilku tematach? Zapoznaj się z poniższym artykułem. To dotyczy także Ciebie!
[kolejność pytań względem ankiet jest pomieszana]
Pytanie: Jakiego typu szkoły jesteś uczniem?
Zdecydowania większość ankietowanych wskazała, że jest uczniem liceum ogólnokształcącego o profilu z rozszerzoną biologią [91,3%] pozostała część osób wskazała opcję „Nie dotyczy” co oznacza, że wśród ankietowanych 8,7% osób przystępuje do poprawy egzaminu maturalnego. Z racji ograniczonej liczebności badanej populacji należy wskazać, że wśród maturzystów jest niewielka część osób, które przystępują do egzaminu maturalnego z biologii po skończeniu technikum. Zatem z punktu widzenia statystycznego większa ilość osób, zainteresowanych biologią i/lub chemią wybiera licea ogólnokształcące, co jest zapewne powodowane różnicą w systemie kształcenia pomiędzy technikami a „ogólniakami”. Idąc do technikum należy się liczyć także z przedmiotami technicznymi czy praktykami co zabiera cenny czas.
Pytanie: Ile próbnych matur z biologii napisałeś/ napisałaś w trakcie swojej nauki w szkole średniej?
Aż 43,5% ankietowanych udzieliło odpowiedzi – 2. Jest to wynik niepokojący zwłaszcza, że wśród ankietowanych nie było uczniów klas 1 czy 2, a wyłącznie sami maturzyści. Oczywiście odczucia każdy ma różne, ale czy przez okrągłe trzy lub cztery lata nauki w szkole średniej napisanie dwóch próbnych matur z biologii jest szczytem systemu oświaty w Polsce? Trudno wskazać winnych temu zjawisku. Jednakże kogo by nie wskazać, każdy na pewno znalazłby arsenał kontrargumentów. Czy to mogą być nauczyciele, którzy przez „rozkład materiału” i ograniczoną liczbę godzin po prostu żałują poświecenia 45 minut na rzecz 180 minut, kiedy ich uczniowie podeszliby do próbnej matury z biologii? A może powodem jest mała ilość dostępnych arkuszy próbnej matury z biologii na rynku edukacyjnym? Na szczęście osobiście podjąłem działania mające na celu zwiększyć pulę dostępnych narzędzi diagnostycznych dla maturzystów z zakresu biologii.
34,8% respondentów wskazało, że pisało 3 próbne matury z biologii, a tylko 21,7% opowiedziało się za napisaniem jednej próbnej matury. Myślę, że wystarczyłoby zadać teraz nieco inne pytanie, ile arkuszy maturalnych rozwiązałeś/ -aś przed przystąpieniem do egzaminu dojrzałości z biologii , a wyniki byłby zupełnie inne. Znaczna część maturzystów na własną rękę poszukuje arkuszy maturalnych i rozwiązuje je. Duża grupa osób kupuje liczne zbiory zadań i poświęca im dużą część swojego czasu. Ale jak to jest z tym czasem, skoro tuż przed sesją egzaminacyjną uczniom wystawia się obecność za siedzenie na „lekcjach” w trakcie których odbywa się uzupełnianie dziennika lekcyjnego? Czy nie można byłoby tego czasu poświęcić na masowe rozwiązywanie różnych zadań?
Pytanie: Jaki typ zadań stwarza panu/pani najwięcej problemów na arkuszu maturalnym z biologii?
Ponad połowa abiturientów, bo aż 56,5% uważa, że najbardziej problematyczne zadania są typu: „udowodnij”. Czy jest to dziwne? Nie, jeśli pod uwagę się weźmie sposób nauczania w większości polskich szkół. System ten jest na zasadzie: „przekaż, sprawdź, idź dalej”. Ale kogo za to winić skoro nie ma czasu na przeprowadzenie żadnych doświadczeń czy obserwacji, które uczą praktycznego ugruntowania swojej wiedzy. Wiele osób odczuwa w sobie potrzebę doskonalenia swoich umiejętności i poszukuje inspiracji do nauki. Jak bardzo inspiruje Cię siedzenie 45 minut i słuchanie o oddziaływaniach antagonistycznych w przyrodzie na przykładach jakiś egzotycznych zwierząt? (A nie lepiej podczas takich zajęć bazować na rodzimych gatunkach i w ten sposób kreować wśród uczniów znajomość narodowej fauny i flory?) Czy nie lepiej byłoby wybrać się nad staw, pobrać próbę, użyć mikroskopów i obserwować przyżyciowo zachowanie pantofelków i zrozumieć to o czym mówi Twój nauczyciel starając Ci się wyjaśnić „konkurencję”? Jak później maturzysta ma udowodnić coś, co tylko usłyszał, a czego sam nie miał możliwości poddać analizie? Wynik 43,5% na zadania typu „wykaż” potwierdza tylko uprzednie rozważania. Za zadania najmniej problematyczne maturzyści uważają zadania ze schematem (8,7%). Pozostałe: zadania typu prawda / fałsz – 21,7%; zadania obliczeniowe w kontekście biologicznym – 26,1%; zadania z długim tekstem wprowadzającym – 39,1% oraz zadania z doświadczeniem lekko ponad połowa osób – 52,5%.
Pytanie: Co sądzisz na temat zmiany terminu ogłoszenia wyników z egzaminu maturalnego?
Siedmiu na dziesięciu maturzystów wskazało, że wyniki z egzaminu maturalnego są według nich za późno, pozostała część osób nie ma zdania w tym temacie. Przesunięcie daty ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego wiąże się bezpośrednio z następnym pytaniem i jest jego bezpośrednim przełożeniem.
Pytanie: Czy przez fakt, że wyniki upublicznione są późno, a rekrutacja na uczelnie nie trwa zbyt długo, zarejestrujesz się na większą ilość uczelni w systemie IRK, niż gdybyś znał/a swoje wyniki przed rekrutacją?
Uwzględniając, że złożenie swojej kandydatury na uczelnie kosztuje względnie nie małe pieniądze, za to, że panie w dziekanacie wykonają -naście kliknięć myszką to do kas uczelni wpłynie o 50% więcej pieniędzy niż w roku uprzednim. A, że matematyka bywa okrutna oznacza to także, że w kieszeni połowy przyszłych studentów będzie mniej pieniędzy niż w roku poprzednim. Tonący brzytwa się chwyta a niż demograficzny jakoś trzeba zaleczyć.
Poniżej przedstawiono dane dotyczące egzaminu maturalnego z biologii 2015.
Źródło: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
# 1 Dane dotyczące populacji zdających:
# 2 Przebieg egzaminu:
# 3 Wyniki zdających – parametry statystyczne: