Podgromada: †Enantiornithes
Podgromada: Neornithes
Narząd: Ptaki grzebieniowe (Neognathae)
-
Tak jak gady są owodniowcami, jednak są stałocieplne (gady zmiennocieplne).
-
Liczą około 8500 gatunków, a w Polsce mieszka 200 z nich.
-
Ptaki wywodzą się od teropodów, czyli drapieżnych dinozaurów.
-
Odziedziczyły dwunożność, trójplaczastość, obojczyki zrośnięte w widełki, kości spneumatyzowane, upierzenie, skrzydła, mostek, skrócony kręgosłup i zrastanie się kręgów z miednicą.
-
Istnieje wiele hipotez, mówiących o tym dlaczego ptaki wykształciły skrzydła. Najważniejszymi z nich są:
a) arborealna – zwierzęta nadrzewne używały lotu ślizgowego, a potem rozwinął się lot aktywny;
b) kursorialna – zwierzęta naziemne utrzymywały równowagę, pomagając sobie przednimi kończynami, po czym wykształciły się skrzydła.
Budowa zewnętrzna
- Ciało pokryte piórami (homologiczne do łusek u gadów), które powstały z naskórka; służą do izolacji termicznej i nadają opływowy kształt; rodzaje piór: okrywowe i puchowe; na skrzydłach ptaki mają lotki i sterówki na ogonie.
- Aerodynamiczny kształt ciała.
- Szczęki pozbawione zębów, ale zakończone dziobem, który zmniejsza opór powietrza.
- Kończyny przednie przekształcone w skrzydła.
Szkielet
- Spneumatyzowane kości – lekkie, zaopatrzone w worki powietrza.
- Rozwój grzebienia na mostku, jest to miejsce przyczepu silnych mięśni poruszających skrzydłami.
- Kość krucza – masywna, daje oparcie kościom skrzydeł.
- Zrośnięcie obojczyków w kształt litery „V”. Wyrostki haczykowate na żebrach, usztywniające i wzmacniające odcinek piersiowy kręgosłupa.
- Silnie zredukowane kręgi odcinka ogonowego.
- Czaszka łączy się z kręgosłupem za pomocą jednego kłykcia potylicznego i dwóch pierwszych kręgów szyjnych, co wraz z ruchomością całego szyjnego odcinka kręgosłupa zapewnia głowie dużą ruchliwość.
- Silny rozwój mięśni poprzecznie prążkowanych, które są zróżnicowane na tzw. białe i czerwone, te drugie są szczególnie dobrze rozwinięte u dużo i dobrze latających ptaków.
Układ pokarmowy
- Zróżnicowane dzioby, które mogą służyć do kucia drewna, spijania nektarów, do odcedzenia pokarmu z wody, są więc wszystkożerne.
- Wykształcenie woli – struktury służącej do zmiękczania i magazynowania pokarmu. Pokarm rozdrobniony zostaje w żołądku, niestrawione resztki są usuwane jako tak zwane wypluwki.
Układ oddechowy
- Płuca zbudowane z kanalików, przez które powietrze stale przepływa w tym samym kierunku, dzięki temu wymiana gazowa zachodzi w trakcie wdechu i wydechu.
- Worki powietrzne – wypełniają puste przestrzenie w kościach i między narządami., dzięki nim możliwe jest podwójne oddychanie.
Układ krążenia
- Serce czteroczęściowe z pełną przegrodą.
- Krwinki czerwone mają jądra komórkowe.
Układ nerwowy i narządy zmysłów
- Znaczny rozwój półkuli mózgowych, móżdżku i płatów wzrokowych.
- Słaby węch, dobry wzrok i słuch.
Układ wydalniczy
- Brak pęcherza moczowego, mocz spływa do steku (ujście rozrodcze, wydalnicze, pokarmowe), gdzie łączy się z kałem i jest wydalany jako tak zwany kałomocz.
- U samic obecność tylko jednego jajnika i jajowodu. Wszystkie są jajorodne. Zapłodnienie wewnętrzne, rzadko na wierzchu kloaki znajduje się narząd kopulacyjny, częściej do zapłodnienia dochodzi w wyniku zetknięcie kloak.
- Zagniazdowniki – po wykluciu samodzielnie chodzą i opuszczają gniazdo.
- Gniazdowniki – po wykluciu są bezradne.
- Występuje silny dymorfizm płciowy.
Artykuł powstał na podstawie:
Biologia klasa 1. OPERON, zakres rozszerzony, Gdynia 2005